ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ Ο ΚΑΛΟΣ ΣΚΑΚΙΣΤΗΣ (ΜΕΡΟΣ 2)

  1. aa46c-81gquq9n3xlΑΝΟΙΧΤΗ – ΗΜΙΑΝΟΙΧΤΗ ΣΤΗΛΗ: Κάθετος χωρίς πιόνια – Κάθετος με ένα μαύρο ή λευκό πιόνι.
  2. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ: Ποιοτική τοποθέτηση των κομματιών.  Χωρίς  την  στρατηγική  δεν μπορούμε  να  κάνουμε  τακτικά κτυπήματα.
  3. ΤΑΚΤΙΚΗ: Θυσία υλικού, πιονιού και ελαφριών ή βαριών κομματιών.
  4. ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ: Στοιχείο τακτικής που απομακρύνει  κομμάτι του αντιπάλου  από το τετράγωνο  που  θέλουμε.
  5. ΓΚΑΜΠΙ: Μικρή ή μεγάλη παγίδα (τρικλοποδιά).Πιόνι που «θυσιάζεται» και που αν το πάρει ο αντίπαλος, θα υποστεί  συνέπειες.
  6. ΣΧΕΔΙΟ: Στη ζωή μας, για το κάθε τι, είναι απαραίτητο να «βαδίζει» κανείς, βάσει σχεδίου. Έτσι λοιπόν και στο σκάκι, σχέδιο σημαίνει ο καθορισμός, με λεπτομέρειες, τρόπου ενέργειας για την πραγματοποίηση σκοπού.
  7. ΘΕΜΑ: Γενικά είναι ένα ζήτημα, μία υπόθεση, κάτι που μπαίνει για συζήτηση και λύση. Στο σκάκι επίσης –κατά την διάρκεια της παρτίδας- υπάρχει κάποιο θέμα για σκέψη και λύση. Για παράδειγμα στη θέση: Ρα4, Αε4, Στρ. η4, θ2 (4 Λευκά κομμάτια) – Ργ4, Στρ. η5, θ6 (3 Μαύρα κομμάτια που έχουν και την κίνηση), το ΘΕΜΑ είναι ο αποκλεισμός του μαύρου βασιλιά από τα πιόνια του. Η διακοπή της συνεργασίας του μαζί τους.
  8. ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΘΕΣΗΣ: Μέτρημα στα τέμπο, ασφάλεια του βασιλιά, έλεγχο του κέντρου, ανοικτές γραμμές, δομή των πιονιών κ.α. Επίσης η εκτίμηση της θέσης, πρέπει να γίνεται πολύ συχνά μέχρι το τέλος της παρτίδας, για την επισήμανση των αδυναμιών, των κρίσιμων τετραγώνων, αλλά και θετικών ευκαιριών.
  9. ΦΑΝΤΑΣΙΑ: Είναι κάτι που φαίνεται εξωπραγματικό. Κάτι που συχνά υπάρχει σε μία θέση, αλλά δεν το…φαντάζεσαι!
  10. ΤΣΟΥΚΤΣΒΑΝΓΚ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ ΑΝΑΜΟΝΗΣ:
    Α) Αναγκαστική κίνηση, μία κίνηση που την κάνεις γιατί δεν έχεις κάποια καλύτερη και τελικά χάνεις κάτι.
    Β) Συχνά κάνεις μία κίνηση και περιμένεις να παίξει ο αντίπαλός σου. Με την αναμονή αυτή ο αντίπαλος παίζει κάτι που ευνοεί εσένα!
  11. ΚΑΡΦΩΜΑ: Όταν ένα κομμάτι σου απειλεί ένα κομμάτι του αντιπάλου και πίσω από αυτό βρίσκεται (στη διαγώνιο, στη κάθετο ή στην οριζόντια ) άλλο βαρύ κομμάτι του αντιπάλου, τότε λέμε ότι το πρώτο κομμάτι είναι ΚΑΡΦΩΜΕΝΟ!
  12. ΤΕΜΠΟ ΚΑΙ ΟΠΟΖΙΣΙΟΝ:
    α) Κέρδος ή χάσιμο χρόνου. Κερδίζεις ή χάνεις κινήσεις. Να ξέρεις ότι 3 τέμπο ισούται ένα πιόνι!
    β) Η απέναντι θέση των βασιλιάδων σε απόσταση μονών τετραγώνων,(σε διαγώνιο, κάθετο ή οριζόντιο), είναι η σωστή οποζισιόν και με αυτήν μπορείς να κερδίσεις ΤΕΜΠΟ και την παρτίδα!
  13. ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑ: (Αν-πασσάν).Ειδικός κανονισμός του σκακιού, που γίνεται μόνο μεταξύ πιονιών. Τα μαύρα πρέπει να έχουν φτάσει στην οριζόντια «4», ενώ τα λευκά πιόνια πρέπει να έχουν φτάσει στην «5» οριζόντια.
  14. ΜΕΤΡΗΜΑ: Το να μπορείς να «βλέπεις» νοερά και σωστά αρκετές κινήσεις, δικές σου και του αντιπάλου.Έτσι θα μπορείς και να προβλέπεις τις επόμενες!
  15. ΑΝΑΚΛΗΣΗ: Στο σκάκι η κίνηση αρχίζει όταν πιάνεις το κομμάτι και τελειώνει όταν το αφήσεις. Δεν επιτρέπεται να γυρίσεις πίσω την κίνησή σου και να παίξεις άλλη.

Συνεχίζεται…

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜ. ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΗΣ

Σχολιάστε