Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΣΚΑΚΙΟΥ ΣΕ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

skaki  wΜεταξύ του 20% και 25% των παιδιών, έχουν ταξινομηθεί ως άτομα με «ειδικές ανάγκες» και έχουν διαγνωστεί με ένα ευρύ φάσμα νευρολογικών παθήσεων. Για πολλά από αυτά τα παιδιά, το σκάκι μπορεί να έχει μια σημαντική επίδραση στη ζωή τους. Τα παιδιά όμως αυτά για διάφορους λόγους, δεν εντάσσονται σε έναν όμιλο για σκάκι.

Οι περιπτώσεις αυτές καλύπτουν τέσσερις κύριους τομείς: μαθησιακές δυσκολίες π.χ. δυσλεξία), σωματικά προβλήματα (για παράδειγμα, δυσπραξία), προβλήματα προσοχής, συγκέντρωσης και συμπεριφοράς π.χ. ΔΕΠΥ) και δυσκολίες στην επικοινωνία, την κοινωνικοποίηση και στις σχέσεις τους (για παράδειγμα το σύνδρομο Asperger). Συχνά, παιδιά με προβλήματα σε έναν τομέα θα έχουν προβλήματα και κάπου αλλού. Μερικά από αυτά τα παιδιά θα αποκτήσουν τεράστια οφέλη από το σκάκι.

Παρά το γεγονός ότι τα παιδιά με πιο γενικές μαθησιακές δυσκολίες μάλλον θα αγωνιστούν στο σκάκι, πολλά παιδιά με δυσλεξία, αλλά και άλλες προϋποθέσεις, όπως η μη-λεκτικές μαθησιακές διαταραχές, μπορούν να διαπρέψουν στο σκάκι. Πράγματι, πολλοί δυσλεκτικοί έχουν μια πολύ ισχυρή οπτικο-χωρική συνειδητοποίηση που μπορεί να είναι πολύ χρήσιμη πάνω στη σκακιέρα. Παρά το γεγονός ότι ορισμένα από αυτά τα παιδιά δεν τα καταφέρνουν στην ανάγνωση, υπάρχουν πλέον πολλοί άλλοι τρόποι πρόσβασης στην θεωρία του σκακιού (άνοιγμα-μέσον-φινάλε), έτσι αυτό δεν είναι κατ ‘ανάγκην μειονέκτημα. Έτσι για όσους δεν μπορούν να ανταποκριθούν με πολλή επιτυχία στην ακαδημαϊκή τους σταδιοδρομία, η επιτυχία στο σκάκι, με τη χρήση οπτικο-χωρικών ταλέντων τους, θα δώσει μια τεράστια ώθηση στην αυτοεκτίμησή τους.

Τα παιδιά με σωματικά προβλήματα, όπως η δυσπραξία δεν είναι σε θέση να υπερέχουν στα περισσότερα αθλήματα, το σκάκι όμως θα τους παρέχει μια ανταγωνιστική αρένα στην οποία μπορεί να είναι σε θέση να υπερέχουν. Το σκάκι είναι ένα σπορ σαν όλα τα άλλα. Εάν κάποιος θα μπορούσε να είναι ο τελευταίος για να τον επιλέξει μια ποδοσφαιρική ομάδα, ώστε να κλωτσάει μπάλες γύρω, τότε μελετώντας σκάκι, θα είναι ο πρώτος που τον επιλέξει μια ομάδα σκάκι. Το να είσαι καλός σε όλα τα σπορ είναι δύσκολο, ειδικά για τα αγόρια όπου η δημοτικότητα συχνά ορίζεται από την επιτυχία στον χώρο του αθλητισμού. Οπότε για κάποιους το σκάκι θα είναι μία από τις λίγες διεξόδους για το ανταγωνιστικό τους πνεύμα.

Ένα παιδί με ΔΕΠΥ στην τάξη ή στο σκακιστικό σύλλογο μπορεί να είναι ένας μπελάς. Ενώ πολλά παιδιά με διάγνωση της ΔΕΠΥ, αποσπώνται εύκολα και δεν μπορούν να επικεντρωθούν σε κάτι που δεν τους ενδιαφέρει, μπορεί να συγκεντρώνονται ικανοποιητικά σε κάτι για το οποίο ενδιαφέρονται πραγματικά. Αυτό το κάτι θα μπορούσε απλώς να είναι το σκάκι. Έτσι δοκιμάζοντάς το, θα μπορούσε τους βοηθήσει στο να επικεντρώνονται, και ίσως η κατανόηση ότι μπορούν να δώσουν προσοχή κατά τη διάρκεια ενός παιχνιδιού σκάκι να τους βοηθήσει να δώσουν προσοχή και στην τάξη.

Για πολλά παιδιά με προβλήματα επικοινωνίας και κοινωνικοποίησης, το σκάκι μπορεί να είναι κάτι πολύ ιδιαίτερο. Τα παιδιά με διάγνωση στο φάσμα του αυτισμού συχνά προτιμούν ένα ήσυχο, περιβάλλον χαμηλής διέγερσης. Ορισμένα από αυτά έχουν επίσης ένα υψηλό IQ, μια ισχυρή λογική-μαθηματική ικανότητα εγκεφάλου και μια ικανότητα για έντονη εστίαση. Για αυτά τα παιδιά το σκάκι είναι ένα ιδανικό χόμπι. Αρκετοί διακεκριμένοι σκακιστές έχουν διάγνωση του συνδρόμου Asperger, και πολλοί άλλοι έχουν σημαντικά αυτιστικά χαρακτηριστικά. Ο κόσμος του σκακιού είναι, σε γενικές γραμμές, πολύ ανεκτικός στη διαφορετικότητα. Το παιδί που απομονώνεται στον πραγματικό κόσμο μπορεί να βρει, στον κόσμο του σκακιού, κάπου να νιώσει σαν στο σπίτι του. Το σκάκι δεν είναι για όλα τα παιδιά του αυτιστικού φάσματος, αλλά για κάποια σημαντική εμπειρία.

Τέλος υπάρχει η αντίληψη ότι πολλά από αυτά τα παιδιά δεν μπορούν να είναι μέλη σκακιστικού ομίλου. Τα παιδιά με δυσλεξία μπορεί να συνάντησαν συχνά την ακαδημαϊκή αποτυχία και να σκεφτούν ότι το σκάκι δεν είναι για αυτούς. Τα παιδιά με δυσπραξία μπορεί να παραιτηθούν με την όλη ιδέα του ανταγωνισμού και από την αθλητική αποτυχία. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ μπορεί να νιώθουν ότι δεν θα είναι σε θέση να επικεντρωθούν και ότι θα μπουν σε δυσκολίες. Όλα αυτά τα παιδιά, που δεν θα συμμετάσχουν συνειδητά στις δραστηριότητες μιας σκακιστικής ομάδας, μπορεί αν ενταχθούν να διαπιστώσουν ότι είναι πιο ενδιαφέρον από ότι πίστευαν.

σκακι εφημερ2

Πηγή http://www.chesskids.org
μετάφραση: Κουτζάς Άκης

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s